Ga ik baat hebben bij training/les op een rolbaan?

Over mij: ervaren skiër, zo’n 60 weken in totaal. Technisch nog genoeg te verbeteren, ongetwijfeld. Ik heb de laatste jaren af en toe privéles gehad of een clinic gedaan (specifieke zaken, zoals buckels, poeder skiën, etc.).

Nu zit ik erover te denken om komend najaar in de aanloop van het seizoen een serie lessen te boeken op een indoor rollerbaan. Maar ga ik daar veel aan hebben? Zoals ik al aangaf, er valt altijd wat te verbeteren. Ik hoor van mensen echter dat gevorderde skiërs hier misschien wat minder uit halen dan beginnende skiërs. Is dat zo? En is het dan het geld waard? Ik kan het prima betalen, maar € 400+ voor 10 lessen is toch best wat geld…

Een amateur is gewoon een liefhebber

Lijkt het je leuk?

Anders wordt het zo’n verplichting……

Totales Vollidiot

Ik zou met jouw ervaring lekker prive-lessen in de bergen nemen . Daar heb je veel meer in mijn ogen.

Maargoed, ik ben niet zo van de rollerbanen. Ik ben van mening dat je leert skiën op sneeuw, daar doe je het tenslotte voor.

Gewoon doen. Kost je €400 maar dan weet je hoe het is en of het wat oplevert

Ik heb vorig jaar een heel seizoen les gehad op de rollenbaan. Koste toen zo’n 650 euro voor 26 lessen. Ik heb ook zo’n 60 weken ervaring.

Ik vond het erg leuk en ook erg nuttig. Toch veel puntjes op de I. Je bent het hele seizoen al met je wintersportvakanties bezig (ok ben ik toch wel) en ook nog sportief bezig (ben ik van nature niet echt)

Ik twijfel ook net als Biggie.

Ik steek er vast wat van op. Ik ben bezig met wintersport.

Maar; ik sport al (erg) veel en ga liever een paar kilometer zwemmen of een flinke ronde fietsen.

En toch wil ik het na de zomervakantie wel een kans geven. Eerst maar eens een paar weken proberen en dan een definitieve mening vormen.

Totales Vollidiot

Misschien eens kijken of ze speciale tarieven hebben in het voor/ na seizoen bij de baan bij jou in de buurt.
Ik heb nu nog les t/m juni voor een stuk aantrekkelijker prijs. 7 lessen voor 154 euro.
Ik ben echter zeker niet op gevorderd niveau qua skiën, dus ik heb er zeker wel wat aan.

Met snowboarden vond ik het ook wel fijn nog wat lessen op een band te hebben gehad. Heb er totaal nog een stuk of 20 gehad een ondanks dat ik al prima kon snowboarden, toen zeker ook nog wat geleerd.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 mei 2024 09:32

Over mij: ervaren skiër, zo’n 60 weken in totaal. Technisch nog genoeg te verbeteren, ongetwijfeld. Ik heb de laatste jaren af en toe privéles gehad of een clinic gedaan (specifieke zaken, zoals buckels, poeder skiën, etc.).

Nu zit ik erover te denken om komend najaar in de aanloop van het seizoen een serie lessen te boeken op een indoor rollerbaan. Maar ga ik daar veel aan hebben? Zoals ik al aangaf, er valt altijd wat te verbeteren. Ik hoor van mensen echter dat gevorderde skiërs hier misschien wat minder uit halen dan beginnende skiërs. Is dat zo? En is het dan het geld waard? Ik kan het prima betalen, maar € 400+ voor 10 lessen is toch best wat geld…

Biggie op 12 mei 2024 19:07

het zal heel erg afhangen van de leraar/res welke je krijgt of neemt.
Neem gewoon een proefles en je weet al een stuk meer.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 13 mei 2024 14:27

Hoeveel uren/dagen les heb je gehad?
Dat je ervaren bent en overal vlot afkomt zegt wel wat, maar niet alles over je techniek.
Ik las pas een heel oud topic op deze site waarin gewaarschuwd werd voor het gevaar van zelfoverschatting op de nieuwe ski’s, en dat was uit de tijd dat we nog op van die lange rechte latten skieden en getailleerde ski’s net opkwamen.

Neem eens een proefles. Ben zelf vroeger ook begonnen op de ‘oude latten’ en met de benodigde uurtjes les, maar overal naar beneden komen kan op vele manieren. Heb in verband met revalidatie veel op de band gestaan en ski ondertussen veel makkelijker

Om antwoord te geven op jouw vraag: ja je gaat baat hebben bij instructie op de rolbaan, mits daar een goede gemotiveerde instructeur voor staat daar valt of staat zo’n hele sessie mee. Overigens vind ik €40,- per les als dat geen privé les is nogal stevig aan de prijs per 10 lessen.

Hoeveel uren/dagen les heb je gehad?
Dat je ervaren bent en overal vlot afkomt zegt wel wat, maar niet alles over je techniek.
Ik las pas een heel oud topic op deze site waarin gewaarschuwd werd voor het gevaar van zelfoverschatting op de nieuwe ski’s, en dat was uit de tijd dat we nog op van die lange rechte latten skieden en getailleerde ski’s net opkwamen.

Superskier op 14 mei 2024 16:47

Initieel de eerste 3 weken volledige dagen les, daarna 2 weken halve dagen les. Vervolgens - 10 jaar geleden ongeveer - een Landes trainingsweek (toen dat nog kon zonder Anwärter-diploma te hebben), sindsdien ik denk ongeveer 10 dagen clinic of privéles in even zo veel seizoenen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Wat mij opviel tijdens mijn rollerbaan ervaring is dat de foutjes die in de fundering van je techniek zitten, gerepareerd worden.

Zo’n tapijt is over de hele baan even stroef en vlak dus je hebt niet te maken met hobbeltjes, sporen of plotselinge stijltes. Gewoon de hele tijd hetzelfde en dat vergt een constante techniek. Bij elke balansfout hapt het tapijt en moet je de controle zien terug te krijgen, terwijl je in de echte sneeuw alle ruimte hebt om je koers aan te passen en door te skiën.

Dus ja, het helpt zeker maar verwacht vooral een vrij eentonige training (als je eenmaal gewend bent aan de baan)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Om antwoord te geven op jouw vraag: ja je gaat baat hebben bij instructie op de rolbaan, mits daar een goede gemotiveerde instructeur voor staat daar valt of staat zo’n hele sessie mee. Overigens vind ik €40,- per les als dat geen privé les is nogal stevig aan de prijs per 10 lessen.

sge op 14 mei 2024 17:59

dat is wel inclusief materiaal(schoenen/skies) en met max 2 op de band.

Wat mij opviel tijdens mijn rollerbaan ervaring is dat de foutjes die in de fundering van je techniek zitten, gerepareerd worden.

Zo’n tapijt is over de hele baan even stroef en vlak dus je hebt niet te maken met hobbeltjes, sporen of plotselinge stijltes. Gewoon de hele tijd hetzelfde en dat vergt een constante techniek. Bij elke balansfout hapt het tapijt en moet je de controle zien terug te krijgen, terwijl je in de echte sneeuw alle ruimte hebt om je koers aan te passen en door te skiën.

Dus ja, het helpt zeker maar verwacht vooral een vrij eentonige training (als je eenmaal gewend bent aan de baan)

Ferdinand op 14 mei 2024 22:31

Eentonig valt wel mee… Je kunt een hoop leuke dingen doen op een baan. Korte bochten over de halve baan, ‘lange’ bochten, met 1 been door de bocht, doorsturen, diep zitten, stijle baan, langzame baan (lastig!), baan op hoogste snelheid, met een sprong de bocht in, achteruit skien, draaien vooruit, achteruit (180) en terug, etc… Er zijn legio mogelijkheden voor oefenen balans en techniek… Maar alles hangt idd af van de leraar, daar zit verschil in in zowel ervaring/eigen techniek en didactische vaardigheden.

Ik ski al jaren van september t/m april elke week en vind het te gek en ben er zoveel beter van gaan skien in alle omstandigheden.

*bericht bewerkt door JeroenS op 15 mei 2024 10:44

Niet van mezelf
Je mist de middelpuntvliedende kracht.
Waardoor de techniek / beweging anders is.

Wel van mezelf
Je heb geen beleving van moeilijkheidsgraad zwart/rood hobbels/kuilen en diverse soorten sneeuw in de piste.

Enkele jaren geleden heb ik na herstel van een knieblessure lessen genomen op een rollenbaan om de belastbaarheid van mijn knie op ski’s te testen en te verbeteren. Ik was verrast wat allemaal kan op zo’n rollenbaan en heb er zeker van (bij)geleerd.
Het blijft natuurlijk anders dan op een echte berg maar een goede leraar kan het ook voor de goede skiërs zeer uitdagend maken.
Nadeel vond ik dan wel dat ik regelmatig met minder ervaren, soms beginners op de rol stond en dan wordt het snel saai.
Ook soms leraren die duidelijk alleen beginners echt iets konden leren, dat is dan ook vaak het grootste deel van de cursisten.
Verder is het gewoon heel leuk om met anderen je passie uit te voeren.
Dus, mijn reactie op de vraag van TS; Je kan er zeker wat van leren maar overleg vooraf met de school wat je doel is en of ze daarbij kunnen helpen. Wellicht kunnen ze je inplannen met ervaren skiërs en leraren.
Over geld; de kosten die je noemt zijn gemiddeld, of het dat waard is bepaal je zelf.

*bericht bewerkt door Skitiim op 16 mei 2024 10:25

@Biggie
Ik denk ja. T is het geld waard en je haalt er genoeg uit als gevorderde skiër. Je moet t wel leuk vinden om de ski techniek te verbeteren, aan te passen en te leren. Wat anderen al zeiden. De beleving er om heen is niet super. Ik dacht ook met elke vakantie les, prive les en offpiste ervaring dat ik zie rolband makkelijk kon. Ik mocht gewoon van de basis af opnieuw beginnen. Erg leerzaam en het bleek een hele goede basis voor het winterseizoen.

Je verbetert je basishouding en daarmee worden de dingen die bijv @Hooykaas noemt, uiteindelijk makkelijker. Als je al een behoorlijke basis hebt, heb je wel echt een goede leraar nodig, maar dat hoofdleraar is over het algemeen uitstekend opgeleid en gediplomeerd.

Afwisseling genoeg, maar je moet t wel leuk vinden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Om antwoord te geven op jouw vraag: ja je gaat baat hebben bij instructie op de rolbaan, mits daar een goede gemotiveerde instructeur voor staat daar valt of staat zo’n hele sessie mee. Overigens vind ik €40,- per les als dat geen privé les is nogal stevig aan de prijs per 10 lessen.

sge op 14 mei 2024 17:59

dat is wel inclusief materiaal(schoenen/skies) en met max 2 op de band.

A.P.Versteeg op 15 mei 2024 08:47

Redelijk de standaard toch?
Ik zou overigens wel je eigen schoenen gebruiken.

*bericht bewerkt door sge op 18 mei 2024 07:03

Kan je niet een proefles doen?

Kan je niet een proefles doen?

Noblesse op 18 mei 2024 18:05

Zeker kan dat. Maar ik heb me door veel mensen laten vertellen dat je eerste keer op een rollerband dusdanig wennen is, dat dat misschien niet zo veel zegt. Maar een proefles staat sowieso al in de planning. Vooral ook om te horen wat voor kaliber skileraren ze daar hebben rondlopen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Kan je niet een proefles doen?

Noblesse op 18 mei 2024 18:05

Zeker kan dat. Maar ik heb me door veel mensen laten vertellen dat je eerste keer op een rollerband dusdanig wennen is, dat dat misschien niet zo veel zegt. Maar een proefles staat sowieso al in de planning. Vooral ook om te horen wat voor kaliber skileraren ze daar hebben rondlopen.

Biggie op 18 mei 2024 18:19

Klopt, dat is inderdaad zo. Was ik even vergeten.

In aanvulling wat al meermaals is gezegd: je techniek en houding verbetert absoluut op de baan. Ik heb de afgelopen 2 jaar het hele seizoen les op de baan gehad en ik merk het absoluut in de sneeuw. Mijn houding en balans zijn danig verbeterd waardoor ik nog meer plezier in de sneeuw heb.
De mat is onvergefelijk als je houding net niet perfect is. Meerdere leraren op de baan waar ik de lessen volg zijn Landes 2 opgeleid, ze weten het waar ze het over hebben. De lessen zijn 60 minuten waarvan je 3x10 minuten skiet. Het is, zeker bij de start van het seizoen, fijn om na 10 minuten even rust in de benen te krijgen. Maar vaak ook tijdens het seizoen. De leraar zoekt soms echt even de verzuring in de benen op en laat je dan een oefening doen.
Ik ervaar het zeker niet als saai, elke les is anders - de leraar houdt het afwisselend. Er zijn vele manieren om je techniek te verbeteren. Daarbij zijn er vele manieren van bochtentechniek: de korte bocht - de lange bocht - de geslipte bocht - de gesneden bocht (carven) - de abs bocht en dat op verschillende snelheden en steiltes van de baan.
Daarnaast zijn er diverse hulpmiddelen om je houding te verbeteren (stokken - dopjes - ballen - skistokken) of de beamer staat aan en die projecteert een parcours dat je gaat skiën, ook daarin kan gevarieerd worden in snelheid.
Uitdaging en variatie genoeg! Want achterstevoren skiën, 180 graden bocht, springen etc. E.e.a. Is zeker afhankelijk van de leraar, zijn of haar kunnen en opleidingsniveau zijn cruciaal. Echter worden de leraren ook ingedeeld bij de niveaus van de deelnemers. Iedereen mag en kan de beginners lesgeven, de ver gevorderden alleen door specifieke leraren. Ik kan mezelf ook niet inboeken bij deze leraren.
Niveauverschil op de baan is bij ons niet merkbaar omdat de groepen worden ingedeeld op de maximale snelheid van de baan. Niveau 1-6 is de baan tot max 50% van de snelheid. Niveau 7-10 is de baan tot 90% van de snelheid en niveau 11-20 is de baan op maximale snelheid.
25 lessen kosten 650 euro.
De eerste keer op de tapijtbaan was enorm wennen, ik heb er wel een aantal weken over gedaan voordat ik daarop parallel kon skiën. Terwijl me dat in de sneeuw al jaren lukt.

Bij welke baan is dit? Klinkt goed!

Een amateur is gewoon een liefhebber

Plaats een reactie